Een succesvol bedrijf oprichten gaat met vallen en opstaan. Gelukkig zijn er tal van boeken over ondernemen die je verder kunnen helpen. In De gouden leestip vertellen ondernemers over het boek dat hen het meest heeft gebracht. Deze week Willa Stoutenbeek, die branding- en communicatiebureau W.Green oprichtte.

Met een achtergrond in de mode weet Willa Stoutenbeek als geen ander hoe milieubelastend massaproductie is. Al minstens tien jaar strijdt ze voor een eerlijkere mode-industrie en een duurzamere wereld in het algemeen. Met haar bedrijf W.Green adviseert ze merken over hun koers en aanpak, waarbij ethiek en esthetiek hand in hand gaan. “Ik herken er veel in, vooral hoe ik zelf problemen oplos en uitdagingen aanga. Een van de belangrijkste punten in het boek is hoe je obstakels vóór je kunt laten werken. De sleutel is om problemen eerst van een afstandje te bekijken zonder meteen in de stress te schieten.”

“Als er een probleem is, lijken klanten, en soms ook werknemers, van je te verwachten dat je meteen in actie komt. Vaak is het beter om eerst te kijken wat er aan de hand is, in plaats van als een kip zonder kop in de rondte te gaan rennen. Soms lost een probleem zich vanzelf op. En als je te snel handelt, kun je ook een nieuw probleem creëren. Mijn medewerkers maken daar grappen over, als ik weer eens zeg dat alles goed komt.” “Natuurlijk lig ik ‘s nachts wel eens wakker als dingen tegenzitten. Als er een grote klant is weggevallen of als een medewerker een burn-out heeft, voel ik de stress tot in mijn vingertoppen. Een van de voorbeelden in het boek gaat over een admiraal die in een oorlog echt alles tegen had. De vijand had meer manschappen en middelen, maar de admiraal bleef rustig en bedacht hoe hij alsnog kon winnen. Zo voelt het voor mij soms ook. Bij W.Green moeten we slim en strategisch omgaan met de minimale middelen die we hebben, om duurzaamheid onder de aandacht te brengen.”

Door admin

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *